dit doen we.

Casestudy

The Wash
Carwash.

Een keten van wasstraten waar tot 2015 de nadruk vooral lag op offline communicatie. De onderneming heeft Plus12 gevraagd om te werken aan een klantgerichte en datagedreven aanpak, waarbij online marketing een belangrijke rol speelt.

image
Start

De eerste
stappen.

De samenwerking tussen The Wash en Plus12 is gestart in januari 2016. Na een korte analyse van de beschikbare data zijn we direct aan de slag gegaan.

Fotoshoot

Om de onderneming en de medewerkers goed in beeld te brengen, zijn we gestart met een professionele fotoshoot op meerdere vestigingen. De fotograaf weet enthousiaste medewerkers en details van het wasproces treffend vast te leggen. Het is de start van meer beleving en inspiratie rondom het wasproces.

Website

Met de nieuwe foto’s gaan de webdesigners aan de slag om een nieuwe website te ontwerpen. Vanzelfsprekend responsive en voorzien van een Content Management Systeem. Vanaf de realisatie houden we rekening met de richtlijnen voor zoekmachineoptimalisatie (SEO) en implementeren we Google Analytics. Ook maken we het geven van feedback door klanten mogelijk, middels een koppeling naar het reviewsysteem van Klantenvertellen.nl. Klanten waarvan we het mailadres hebben ontvangen een mailnieuwsbrief met relevante aanbiedingen.

image
image

Social media

We starten met het opbouwen van een community op Facebook door enkele aansprekende acties. Al snel hebben we meer dan 2.000 vind-ik-leuks per vestiging. Ook starten we met Instagram en zijn we actief op Twitter en Linkedin.

Nieuwe klanten werven en bestaande klanten verleiden tot een extra bezoek.

Datagedreven

Inzicht in
klantdata.

De wasstraten werken met kassasoftware waar alle transacties worden opgeslagen, zoals wasbeurten, kortingen en klantgegevens. Deze data importeren wij in een datawarehouse en combineren dit met data uit social media, acties en website. Ook maken we gebruik van externe datasets, zoals weersinvloeden, autogebruik en regionale data over de bevolking.

image

Dashboard

Vanuit het datawarehouse wordt in overzichtelijke dashboards het klantgedrag weergegeven. Op welke dagen en tijdstippen is het druk, welke klanten nemen het duurste of juist goedkoopste programma, wat is de bezoekfrequentie van een gemiddelde klant en welke relatie zien we qua acties/vouchers en gemiddelde omzet per wasbeurt. Indrukwekkend hoeveel inzichten dit levert: Hoeveel witte auto’s komen er op een woensdagmiddag en welke klanten komen er altijd op zaterdagmiddag. Komen bedrijfsauto’s vaker op een vrijdagmiddag?

Gerichte acties

De data verschaft ons inzicht in het klantgedrag en de verschillende segmenten. We zien senioren die doordeweeks komen met een compacte auto en ruim de tijd nemen om stof te zuigen. We zien lease-auto’s die juist aan het einde van de werkdag komen en we zien zeer loyale klanten die elke week de auto komen wassen. Ook kunnen we een grote groep klanten in kaart brengen die slechts een paar keer per jaar komen. Met al deze data kunnen wij vervolgens de marketingacties afstemmen per klantgroep. We weten nu beter hoe we nieuwe klanten kunnen aanspreken en bestaande klanten kunnen verleiden tot minimaal één extra bezoek naast het reguliere patroon.

image
image

"We weten nu veel meer van onze klanten en zoeken vaker interactie. Het bezoek is sterk gestegen, zelfs in daluren dankzij leuke acties!"

- Jeroen Winterink

Resultaat

Stijging van
de omzet.

image

The Wash ziet een stijging in de omzet en het meten van klantgedrag brengt veel nieuwe inzichten. We werken met de medewerkers aan het belang van klantgerichtheid en verhogen stapje voor stapje het serviceniveau.

De interactie met klanten neemt toe en de medewerkers krijgen er zichtbaar plezier in. We belonen de klanten met een ijsje tijdens de zomer, een oliebol op 31 december en een tompoes op Koningsdag. Er zijn acties op Valentijnsdag, moederdag en vaderdag. We spelen in op actuele omstandigheden als sneeuw, Sahara zand of een regionaal evenement. Kortom, de gehele onderneming maakt een transformatie door van transactie gedreven naar klantgericht. En op basis van de inzichten uit de data analyse kunnen we relevante acties op het juiste moment inzetten. Het nieuwe marketingmodel van Plus12 is aantoonbaar succesvol en de samenwerking met The Wash is verlengd voor meerdere jaren.

Bart

Samen werken aan
omzetstijging?
Bel Bart.

Bart